Raad geeft geen steun aan ‘Weert geeft terug aan Weert’

De Weerter VVD staat voor zo laag mogelijke lasten voor haar inwoners en niet voor het onnodig vasthouden van belastinggeld! Tijdens de bespreking van de begroting 2024 van Weert afgelopen donderdag hebben wij geprobeerd Weerternaren iets terug te geven met onze motie “Weert geeft terug aan Weert”. Dit werd de Weertenaren echter niet gegund. Onderstaand onze inbreng hierover tijdens het debat:

Al het geld dat we als gemeenteraad met z’n allen uitgeven is geld wat opgebracht wordt door onze inwoners. Hier moeten we zorgvuldig mee omgaan. Het is dan ook goed te zien dat na verwerking van de plannen en ambities van het college en zoals opgenomen in het coalitieakkoord de begroting van 2024 een batig saldo heeft opgeleverd.

De Weerter VVD heeft nagedacht wat er met dit batig saldo moet gebeuren. Toevoegen aan de algemene reserve zou kunnen, maar we hebben al een uitstekend weerstandsvermogen. Dus waarom zouden we het geld van onze inwoners onnodig vasthouden.

Het geld toevoegen aan de algemene middelen om het college aan te moedigen nieuwe projecten te zoeken zoals sommige partijen tijdens de algemene beschouwingen voorstellen staat haaks op hoe wij vinden dat met belastinggeld omgegaan moet worden. De lasten voor inwoners moeten we zo laag mogelijk houden en we moeten daar zorgvuldig mee omgaan. Vanuit dat oogpunt is de Weerter VVD met het idee gekomen dit geld terug te geven aan de inwoners. Ze hebben dan wat extra’s in deze tijd van hoge kosten en inflatie. Als de Weertenaren dit dan weer uitgeven in Weert profiteren we er allemaal van. Een erg sympathiek voorstel lijkt ons.

Tijdens de beraadslagingen vandaag en voorafgaand aan deze vergadering is hier gemengd op gereageerd. Horende de argumenten, of beter gezegd de ontbrekende inhoudelijke argumenten, van andere partijen bekruipt ons bijna het gevoel dat dit voorstel stuit op afgunst en dit voorstel ons  daarom niet gegund wordt. Dit gevoel is zelfs zo sterk dat er tegen eigen advies van de college in én in tegenstelling tot de eigen beschouwingen met een plan van €1.5mln wordt ingestemd die ook onze sympathie heeft, maar beter op een andere manier gefinancierd had kunnen worden om dit voorstel tegen te kunnen houden.

Maar je moet ook je verlies kunnen nemen. En de Weerter VVD staat altijd voor solide financieel beleid, dus ook nu. En omdat er na de stemmingen van vandaag nog onvoldoende ruimte over is voor dit voorstel willen we de motie bij deze intrekken. Maar wel met de opmerking dat wij erg kritisch zullen blijven monitoren dat het belastinggeld van onze inwoners niet onnodig uitgegeven zal worden en we de lasten voor onze inwoners altijd zo laag mogelijk zullen proberen te houden!