Het “nieuwe” normaal? Ik vind het zo raar. Waarom nu lokaal kopen terwijl lokale ondernemers al jaren voor je klaar staan. Waarom niet altijd al lokaal kopen, het “gewone” normaal?
Ja maar (gaan we weer): via site gaat sneller. Ja maar, in Weert hebben we toch geen goede winkels meer, zoveel leegstand.
Ja en? Waardoor ontstaat leegstand? Snel bestellen via internet, klopt. Maar snel bestellen in de winkel als artikel niet op voorraad is kan ook. Sterker nog, de medewerker regelt het graag voor me. En daags daarna is boek binnen. Maar hoe vaak loop ik niet met gewenste boek, kaart dezelfde dag al naar buiten.
En die leuke jas? Fijne damesmodezaak in Weert, jawel. Inclusief goed advies, service. Mijn nieuwe schoenen? Niet te moeilijk, ik liep de schoenenzaak in Weert (jawel) binnen en gaf aan dat ik mijn groene van vorig jaar nu in een andere kleur wilde. Ik had de groene niet aan. Reactie: oh, dan weet ik wat jij bedoelt. En ik heb ze.
Mannenmode? Gewoon normaal, in Weert. Mijn man slaagt altijd, inclusief (komt-ie weer) goed advies en service.
Bestel je dan nooit iets? Ga je nooit naar plaatsen als E, R, Outlet? Ja natuurlijk wel, heel soms slaag ik niet. Of vind ik het gewoon leuk om te winkelen, slenteren of kijken en niet kopen (kan overigens ook in Weert).
En dat nonchalant winkelen en slenteren nu even niet zomaar kan, begrijpelijk. Het “nieuwe” normaal vraagt veel van ons. Maar laten we niet denken dat het “koop lokaal” bij het “nieuwe” normaal hoort. Koop lokaal, het gewone normaal!
Marie-Thérèse van den Bergh
VVD-raadslid Weert