VVD en D66 willen nieuw winkelconcept in Weert

De VVD en D66 dienen in de raadsvergadering op woensdag 23 maart een motie in die het college oproept om te kijken of blurring in Weert op draagvlak kan rekenen. Blurring is een nieuwe trend in het veranderende winkellandschap waarin verschillende concepten worden gecombineerd. Een wijntje bij de kapper of een boek in een lunchroom.

Raadslid Joey Engelen (VVD): “Deze nieuwe initiatieven kunnen zorgen voor vermindering van het aantal regels, hierdoor kunnen ondernemers weer ondernemen. We willen graag weten of de ondernemers hiervoor open staan en vragen daarom aan het college om de wensen te verzamelen.”

De partijen willen graag dat Weert voorop gaat lopen als het gaat om nieuwe initiatieven om bijvoorbeeld winkelleegstand in de binnenstad en wijkwinkelcentra tegen te gaan. Enkele gemeenten doen wel mee aan de pilot van de Vereniging Nederlandse Gemeenten waarin blurring centraal staat. De partijen denken verder na over een initiatiefvoorstel waarin Freezones worden opgenomen. In deze zones worden bepaalde regels zoals een terrasvergunning volledig geschrapt en worden de nieuwe regels bepaald door de spelers in dat gebied, bijvoorbeeld de omwonenden, de ondernemers en de gemeente.

Commissielid Tim Nijs (D66): “Weert moet niet afwachten. De nood voor de stad is hoog. We moeten luisteren naar de behoefte en wensen van de ondernemer en consument. Blurring is daar een mooi voorbeeld van.”