Thomas van Gemert Weerter kandidaat-Statenlid

Maandagavond 26 november stelden de leden van de Limburgse VVD de kandidatenlijst vast voor de Provinciale Statenverkiezingen van 2019. De Weertenaar Thomas van Gemert (25) staat op plek 10. Momenteel is Van Gemert fractievoorzitter van de liberalen in de gemeenteraad van Weert. Hij hoopt hiermee Anton Kirkels op te volgen als Weerter Statenlid, die na acht jaar het stokje wil doorgeven.

Tijdens de Provinciale Statenverkiezingen in 2015 behaalde VVD-er Anton Kirkels bijna 2.500 voorkeurstemmen. Hiermee werd hij rechtstreeks gekozen voor een tweede termijn en zat hij als enige Weertenaar in de Limburgse Staten. Nu geeft hij graag het stokje door, om jongere generaties een kans te geven in de politiek.

Thomas van Gemert is de enige Weertenaar op de VVD-lijst voor de Provinciale verkiezingen. De huidige fractievoorzitter is in het dagelijks leven werkzaam op de Universiteit Maastricht, waar hij als promovendus onderzoek doet naar de macro-economische effecten van overheidsuitgaven. Hij wil zijn werk in de gemeenteraad blijven combineren met het Statenlidmaatschap. “De gemeente en provincie kunnen elkaar versterken. Als Statenlid kan ik de verbinding zoeken op thema’s waar zowel de provincie als de gemeente een rol spelen, zoals woningbouw, infrastructuur en ruimtelijke ordening”, aldus Van Gemert.

De verkiezingen van Provinciale Staten vinden samen met de verkiezingen van het Waterschap plaats op 20 maart 2019.