VVD dringt aan op afgesproken sluiting AZC Weert in 2020

De nieuwe bestuursvoorzitter van het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) heeft aangekondigd binnenkort in gesprek te gaan met burgemeester Heijmans van Weert. Tijdens dit gesprek komt mogelijk ter sprake om het asielzoekerscentrum (AZC) in Weert langer open te houden dan de eerder afgesproken 5 jaar. De Weerter VVD-fractie wil echter dat de gemeente de overeenkomst met het COA niet verlengt en dat het AZC in 2020 sluit. De liberalen gaan bij de eerstvolgende raadsvergadering op 13 maart a.s. een motie hiervoor indienen.

Bestuursovereenkomst

In 2010 tekende de gemeente een overeenkomst met het COA voor de opvang van maximaal 1.000 asielzoekers in de voormalige Van Hornekazerne voor de duur van 5 jaar. Zowel deze bestuursovereenkomst als het huurcontract van het COA bij HQ (de eigenaar van de voormalige kazerne) lopen af op 15 september 2020. De gemeente Weert en de verhuurder hebben beide eerder aangegeven dat huisvesting van asielzoekers per die datum eindigt. De Weerter VVD geeft aan dat zij vast willen houden aan deze einddatum van de bestuursovereenkomst.

Sluiting in 2020

De Weerter VVD-fractie wil dat de gemeenteraad van Weert nu al een duidelijk standpunt uitspreekt. VVD-factievoorzitter Thomas van Gemert: “Wij willen dat het college op korte termijn aan het COA doorgeeft dat 15 september 2020 de definitieve einddatum is van het AZC in Weert. Als gemeente willen we een betrouwbare overheid zijn richting onze inwoners. In 2015 is duidelijk gecommuniceerd dat het AZC niet langer dan 5 jaar open zou zijn. Wij willen dat de gemeente zich aan die belofte houdt en de bestuursovereenkomst niet verlengt. Tenslotte gaan we het COA oproepen om tijdig een verhuisplan op te stellen voor het AZC, zodat het AZC in september 2020 ook daadwerkelijk weg is.”