Update Weert Beach

Gisteren stond in de commissie Ruimte het plan van de Centrale Zandwinning Weert (CZW) ter discussie. De afgelopen jaren is er al veelvuldig gesproken over dit onderwerp. De wens van de VVD is dat er een dagstrand met andere outdooractiviteiten ontstaat. De andere partijen in gemeenteraad zien dit ook wel zitten, dat is het probleem ook niet. Wethouder Van Eersel heeft de motie van 8 juli jl. uitgevoerd en heeft daarbij met alle belanghebbenden om tafel gezeten.

Het probleem is het verschil van mening tussen de eigenaar van het gebied, CZW, en de natuurorganisaties. De natuurorganisaties zijn bang dat CZW te ver zal afgraven waardoor de ecologische effecten te groot zijn aangezien het blauwe mee bijna tegen een Natura 2000 gebied ligt. De natuurorganisaties presenteerden, zonder medeweten van CZW, een ander plan. Dit plan voldeed niet aan de eisen van een vergunning waarbinnen CZW mag graven. Indien de raad dit alternatieve plan zou goedkeuren dienen er van allerlei nieuwe procedures opgestart te worden. Het dagstrand zou dan nog enkele jaren op zich laten wachten. De VVD ziet dat niet zitten en zou zo snel mogelijk willen recreƫren in het gebied.

CZW en de natuurorganisaties krijgen tot 1 oktober de tijd om een breed gedragen plan op tafel te leggen. Indien dit plan er niet ligt loopt Weert en CZW het risico dat de natuurorganisaties naar de rechter stappen om de plannen tegen te houden.

Voor de VVD is het duidelijk. Natuur en recreatie gaan prima samen! Een unieke kans voor Weert waar we al te lang over praten. Zwemmen maar (als de zon schijnt!)