Dynamiek, de ondernemer en de gemeente.

De gemeente doet niets!

Het CMW Weert heeft op initiatief van de wethouder binnenstad een nieuwe start gemaakt. Alle relevante partijen zijn daarin vertegenwoordigd. De vastgoedeigenaren hebben nu een voortrekkersrol vervuld door nu al in te stemmen met de BIZ (Bedrijven Investering Zone). Het is nu wachten op de kritische winkeliers, stemmen zij ook in met de BIZ voor de ondernemers? Dat kritische is begrijpelijk, maar bij enkele zie je het gedrag van een konijn dat verschrikt in de koplampen blijft kijken.


Wat doet uzelf?

Een feit is dat marktherstel moet komen van de consument, maar wel gedreven door de dynamiek van de detailhandel en vernieuwing van de sector als geheel. U als lokale winkelier kunt zelf de eerste stap zetten.

De openingstijden zijn vrijwel hetzelfde als 20 jaar geleden terwijl de gezinssamenstelling en het consumentengedrag is gewijzigd. Het aantal eenpersoons huishoudens neemt toe en ook is er sprake van een steeds grotere groep ouderen die actief zijn, jong van geest, maar wel met een ander koopgedrag. Dat geldt ook voor de jongeren, zij shoppen online en zijn niet lokaal gebonden.

Wat ook is verandert is de sociaal-economische positie van de klant. Tweeverdieners is de maatstaf, dat betekent dat hun koopgedrag op andere tijden plaatsvindt. Nee, niet op de zaterdagmorgen en zeker niet op de donderdagavond, deze koopavond is echt een icoon uit het verleden. Stop daarmee.

Op de zaterdag staat het gezin langs de lijn, de ene ouder bij het voetbal, de ander bij de hockeyclub. De rest van het weekend ondernemen zij samen iets. Allerlei vormen van vrijetijdsbesteding zijn mogelijk, aanbod is er genoeg; cultuur, uitgaan, bioscoopbezoek, familiebezoek en funshoppen.

Druk, druk druk... Daarom wordt er steeds meer gebruikt gemaakt van de webwinkel, deze is 24/7 open. Het internet heeft wel zo zijn nadelen; geen beleving, niet tastbaar, niet kunnen passen en je moet thuis zijn of het elders ophalen. Als het artikel niet naar wens is moet je weer alles terugbrengen etc. Zo bezien alleen maar nadelen, maar het gemak wint het. De winkel is altijd open. Simpelweg. De consument weet wat hij wil, waar hij dat kan krijgen en tegen welke prijs. Hij zoekt dat thuis achter de computer uit, bekijkt de fora en reviewsites en combineert vervolgens het online en fysiek winkelen. Jong en oud maken gebruik van hun smartphone tijdens het fysieke winkelen, het is een leidraad om zo zeker te zijn van het juiste aanbod en prijs-kwaliteitverhouding.

Durf te kiezen
. Dat betekent voor de winkelier en zijn personeel dat meer dan voorheen een grotere productkennis van hen wordt verwacht en dat de servicevraag groter en dwingender is.
 Dat betekent dat de winkelier ook gebruik moet maken van de nieuwe media of in een combinaties daarvan. Laat de consument weten dat de Weerter binnenstad gratis Wi-Fi heeft! Dat wil ook zeggen dat de openingstijden moeten worden aangepast. En ja,, dat betekent dat de winkelier zijn deuren opent wanneer de consument, jouw doelgroep, dat wil.

Het gevoel van urgentie is nog niet bij iedereen doorgedrongen. De pijn van hetzelfde blijven moet blijkbaar groter worden dan de pijn van het veranderen. De winkelier zou bereidt moeten zijn om te verhuizen naar een andere betere locatie, de openingstijden aan te passen enzovoort. Ook de vastgoedeigenaren moeten zich realiseren dat hun winkelpand niet verhuurbaar is en zelfs onverkoopbaar als het pand in een straat ligt waar de leegstand groot is en in kwaliteit niet – meer - verbeterd.


Durf te kiezen

Er liggen voldoende kansen zeker voor de kleine retailer, want het zijn zij die voor de fine fleur in het centrum zorgen. En ja, het parkeergeld. Als het al aan het parkeergeld ligt dan zou je in de kleinere steden zonder parkeergeld ook geen leegstand verwachten. Zou het Outlet Center in Roermond met 5 ml. bezoekers en parkeergeld ook failliet zijn gegaan. Nog los van de vraag of de producten en service daar nu zoveel goedkoper en beter zijn. Natuurlijk is niet alles vergelijkbaar, maar supermarkten, bouwmarkten, tuincentra en enkele andere retailers in de stad zijn zeven dagen in de week en avond open. Het gaat om beleving en service. Het gaat om het aanvoelen van de hedendaagse consument. Om de marketing die verder moet reiken dan Weert, regionaal en niet te vergeten de Belgen.



De gemeente doet iets!

Maar ga nu als Weerter ondernemer niet wachten op de gemeente en blijf niet hangen in zoals het vroeger was. Dat komt nooit meer. 
De gemeente kan helpen. Ja, door aandacht te blijven besteden voor de kwaliteit van de openbare ruimte, voor promotie en propositie en door slim slopen, bestemming wijzigen en het winkelgebied verkleinen, dat zijn de gemeentelijke opties. En oh zo belangrijk; ruimte geven aan initiatieven van ondernemers, aan ondernemende inwoners door het verminderen van regelgeving!

Maar de transitie naar het nieuwe winkelen zal echt van gedreven ondernemers zelf moeten komen.
 Dynamiek en gedrevenheid, dat is nu net wat je van ondernemers verwacht. Is dat voldoende in Weert aanwezig? U mag het zeggen, u mag het laten zien. Wij denken van wel! 


Fractie VVD