VVD Brabant en Limburg in actie voor A2 Weert-Eindhoven

Vanochtend organiseerden de Brabantse en Limburgse VVD samen een actie voor verbreding van de A2 tussen Weert en Eindhoven langs de A2 bij het ESSO-tankstation De Groote Bleek. De actie werd georganiseerd door twee kandidaat-Statenleden uit Noord-Brabant en Limburg, Carola Meuwissen (Cranendonck) en Thomas van Gemert (Weert). Het doel van deze actie was om een krachtig geluid laten horen voor het fileprobleem tussen Weert en Eindhoven en dit hoog op de politieke agenda te krijgen in beide provincies en het ministerie in Den Haag. Bij dit overleg waren diverse bestuurders en politici uit beide provincies aanwezig.

Fileleed

De dagelijkse file op dit traject voor veel mensen is een grote ergernis. Bovendien is de file belemmering voor het vestigingsklimaat van de regio. Thomas van Gemert: “De A2 is de belangrijkste verbinding tussen Brainport Eindhoven en het midden en zuiden van Limburg. Deze levensader is enorm belangrijk voor de economie en de banen in de regio. Wij willen ons in de Provinciale Staten van Brabant en Limburg inzetten om het fileprobleem op de A2 hoog op de politieke agenda te houden.”

Smartlanes

De afgelopen jaren is er veel actiegevoerd voor verbreding van de A2 tussen Weert en Eindhoven. Er zijn inmiddels ook enkele maatregelen uitgevoerd, zoals het spitsmijden. Volgens de kandidaat-Statenleden van de VVD is dit niet genoeg. Carola Meuwissen: “De A2 moet écht verbreed worden om de weg filevrij te krijgen. Vandaar dat wij de politiek in Den Haag oproepen om deze weg in te zetten als ‘slimme weg’ en hier te experimenteren met ‘Smartlanes’. Dat zijn slimme spitsstroken die klaar zijn voor de toekomst als er steeds meer zelfrijdende auto’s op de weg komen.” De twee kandidaat-Statenleden zijn een petitie hiervoor begonnen: