Weerter VVD wil archeologisch onderzoek in Stadspark voortzetten

De afgelopen weken is archeologisch onderzoek verricht op de plek van de voorburcht van kasteel Neijenborgh in Weert. Er was veel belangstelling voor de opgravingen, zo bleek uit de grote aantallen bezoekers bij de rondleidingen. Inmiddels is duidelijk geworden dat de archeologische opgravingen vandaag worden bedekt onder een laag zand. Bovendien is bekend geworden dat de ‘tussengracht’ tussen de voormalige voorburcht en hoofdburcht niet wordt onderzocht vanwege geldgebrek. De Weerter VVD-fractie in de gemeenteraad doet een oproep aan het college van B&W om het archeologisch onderzoek voort te zetten en de fundamenten zichtbaar te houden.

Onderzoek naar de tussengracht

Op de plek waar jarenlang Houthandel Scheijmans was gevestigd, heeft de middeleeuwse voorburcht gelegen van Kasteel Neijenborgh. Begin 2020 is de Gemeente Weert eigenaar geworden van dit terrein, met als doel het Stadspark uit te breiden. Voordat kon worden gestart met de herinrichting van dit nieuwe deel van het Stadspark, moest eerst archeologisch onderzoek worden verricht. Het voornemen was om verwijzingen naar de voorburcht te betrekken in de inrichting van dit deel van het park. Maar nu blijkt dat het archeologisch onderzoek al moet worden afgebroken voordat het hele terrein goed is onderzocht. VVD-fractievoorzitter Thomas van Gemert: “Ik kan niet begrijpen dat het college hier voortijdig mee wil stoppen. Het lijkt alsof er enorm veel haast is om dit deel van het park in te richten, en dat is erg onverstandig. De belangrijkste plek is immers nog helemaal niet onderzocht.”

Zichtbaar houden fundamenten

De Weerter VVD is bovendien enorm verbaasd dat de fundamenten van de burcht die aan het oppervlak zijn gekomen door de opgravingen worden bedekt met een laag zand. Van Gemert: “De toegangspoort en de fundamenten van de muren zijn de enige zichtbare overblijfselen van de voorburcht. Het is onbegrijpelijk dat hier nu al zand overheen gaat. Het verbaasde ons al enorm dat in het plan voor het Stadspark geen rekening was gehouden met het herstel van de toegangspoort. Maar nu blijkt dat er ook geen rekening is gehouden met het zichtbaar houden van de fundamenten. Dat is een gemiste kans om de geschiedenis levend te houden.”

Budget

De totale kosten voor de herinrichting van het Stadspark voor de gemeente Weert bedragen al ongeveer €2,5 miljoen. Weerter VVD roept het college daarom op om niet direct de portemonnee te trekken, en het budget voor het Stadspark wederom te verhogen. “Het zou slimmer zijn als het college de totale kosten binnen het project Stadspark anders verdeelt. Een groot deel van de werkzaamheden moet nog worden uitgevoerd, dus er kan vast nog worden geschoven. En anders zijn er ook andere manieren om aan geld te komen, zoals bij de provincie, het rijk, fondsen of via crowd funding”, aldus Van Gemert. Het college is vooralsnog van plan om later deze maand een voorstel naar de gemeenteraad te sturen voor extra budget.