De logistieke sector biedt kansen voor Weert

Afgelopen woensdag tijdens de raadsvergadering vond een discussie plaats over de voordelen en nadelen van uitbreiding van de logistieke sector in Weert. Aanleiding was een motie ingediend door CDA en DUS Weert over de invulling van een kavel op Kampershoek-Noord. Deze motie is uiteindelijk verworpen door een meerderheid van de gemeenteraad. Ook de VVD stemde vol overtuiging tegen deze motie, omdat dat de logistieke sector kansen biedt voor de economische ontwikkeling van Weert.

In de huidige tijd waarin mensen steeds meer aankopen doen via internet, is het belang van de logistieke sector steeds groter aan het worden. Steeds meer producten moeten op een snelle en efficiënte wijze vervoerd worden. De logistieke sector investeert daarom veel in innovatieve technologieën. Daarnaast is de sector ook veel aan het verduurzamen. Zo kondigde Coolblue aan dat op hun grootste distributiecentrum in Tilburg een zonnedak komt te liggen van maar liefst 80.000 m2.

Ook in Weert begint, net als in de rest van Limburg, de logistieke sector steeds meer uit te breiden. Eerder al vestigde zich in Weert het distributiecentrum van Lidl op industrieterrein De Kempen en binnenkort start Heylen Groep met de bouw van een groot distributiecentrum op Kampershoek-Noord. De VVD is heel blij met de uitbreiding van de logistieke sector in Weert, want dit biedt kansen voor de economische ontwikkeling van de stad. Het is belangrijk voor behoud van de werkgelegenheid dat nieuwe bedrijven zich blijven vestigen in Weert. De VVD is trots op zowel de grote bedrijven in Weert als de kleinere bedrijven. In Weert worden tal van mooie producten ontworpen, gemaakt, én vervoerd. De juiste mix van bedrijven zorgt ervoor dat we de werkgelegenheid in Weert kunnen behouden.

De afgelopen tijd is er veel discussie over de aantasting van het landschap door de bouw van grote distributiecentra. De VVD begrijpt deze zorgen, want ook wij vinden het belangrijk dat het mooie landschap van Nederland behouden blijft. Het is daarom noodzakelijk om een goede afweging te maken op welke plekken nieuwe industrieterreinen ontwikkeld kunnen worden. Als het gaat om logistieke bedrijven in Weert, dan is hiervoor Kampershoek-Noord nabij de A2 aangewezen als geschikte locatie. Zowel in het bestemmingsplan als de structuurvisie heeft de gemeente het beleid vastgelegd om op deze locatie logistieke bedrijven aan te trekken. De VVD ondersteunt dit beleid, en denkt dat Weert op deze manier economische kansen kan benutten op een zeer geschikte locatie.

Auteur: Thomas van Gemert, fractievoorzitter Weerter VVD