COA sprak met gemeente over opvang

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft recentelijk contact opgenomen met gemeente Weert en gesproken over de opvang van vluchtelingen in de gemeente Weert.

Dat blijkt uit de antwoorden op vragen die de Weerter VVD recentelijk stelde.
Ook blijkt diezelfde avond dat het COA contact had met de gemeente, een overleg te hebben plaatsgevonden tussen het college van B & W en de fractievoorzitters.

Naar aanleiding van het antwoord van het college van B & W op de gestelde (artikel 40) vragen omtrent de opvang van vluchtelingen, is de Weerter VVD verheugd dat het college ons standpunt deelt dat géén medewerking verleend zal worden aan het ingekomen verzoek van het COA om vluchtelingen op te vangen in de gemeente Weert.

Voor de VVD staat voorop dat echte vluchtelingen recht hebben op veiligheid. Zij moeten dus worden opgevangen in het eerste veilige land waar ze aankomen. Dat hoeft niet in Europa te zijn. Wij willen bijdragen aan veilige havens in de regio zelf. Daardoor kunnen vluchtelingen veilig worden opgevangen en hoeven zij niet voor een enorm bedrag hun leven te wagen in een smokkelbootje op zee.

Lees hier het antwoord :
Brief 08  2021-09-02 Antwoord aan VVD vragen artikel 40 RvO inzake Afghaanse vluchtelingen (geanonimiseerd).pdf

JH (Joost) Wiezer
Raadslid Weerter VVD