De Weerter VVD stelt vragen over de slechte kwaliteit van groen in woonwijken en rondom het centrum

De Weerter VVD ontvangt geregeld klachten van inwoners over de slechte kwaliteit van het groen in de woonwijken en rondom het Centrum van Weert. Met het voorjaar en de zomer in aantocht heeft Lilian van Grimbergen, namens de fractie, hierover een aantal vragen gesteld aan het college.

Gemeente Weert

T.a.v. College van Burgemeester en Wethouders

6000 AZ Weert

Betreft: Vragen met betrekking tot groenonderhoud op grond van Art. 40 RvO

Weert, 10 mei 2023

Geacht college van Burgemeester en Wethouders,

De Weerter VVD ontvangt nog geregeld klachten van inwoners over de slechte kwaliteit van het groen in de woonwijken en rondom het centrum. Met het voorjaar en de zomer in aantocht heeft dit bij ons geleid tot onderstaande vragen.

Door de slechte kwaliteit van het groen in diverse wijken dat zorgt voor een verloederde aanblik en aantrekking van ongedierte is in het coalitieakkoord afgesproken dat het college inzichtelijk gaat maken welke plantsoenen toe zijn aan vervanging en is aangegeven hiervoor geld vrij te maken.

In de begroting 2023 zijn een aantal prioriteiten opgenomen met betrekking tot het groen. Onze vragen richten zich specifiek op de prioriteiten ’Plan herinrichting Stationsstraat’; ‘Verbeteren groenonderhoud recreatieve routes’; ‘Inventarisatie opwaardering openbare ruimte’.

Plan herinrichting Stationsstraat

Er heeft in 2022 een onderzoek naar de vergroening van de Stationsstraat plaatsgevonden. Dit onderzoek zou vervolgens worden uitgewerkt tot een plan om van de Stationsstraat een woon- en werkstraat te maken. Wat is de stand van zaken van dit plan? Wanneer wordt de raad betrokken en op welke wijze zal betrokkenheid plaatsvinden?

Verbeteren groenonderhoud recreatieve routes

Daarnaast is in de begroting een post opgenomen voor het structureel onderhouden van recreatieve routes met name voor overhangende begroeiing. Kunt u aangeven op welke recreatieve routes dit structureel onderhoud betrekking heeft en is reeds een start gemaakt met het onderhoud?

Inventarisatie opwaardering openbare ruimte

Tenslotte zou een inventarisatie opgesteld moeten worden van het huidige en beoogde kwaliteitsbeeld van de openbare plantsoenen met daarbij een vervangings- en afschrijvingsplan. Dit omdat het huidige groenareaal sterk is verouderd. Ook hierover vernemen we graag de stand van zaken. Heeft een inventarisatie inmiddels plaatsgevonden? Zo ja, op welke wijze wordt de raad betrokken bij de resultaten? Zo nee, wanneer verwacht het college deze inventarisatie af te ronden? Ook vernemen we graag op welke wijze de meldingen van inwoners over het openbaar gebied (4.500 in een jaar) hierbij betrokken worden? En ten slotte horen we graag wanneer wordt gestart met het daadwerkelijk vervangen van de openbare plantsoengebieden? Hierbij zijn we benieuwd naar het beleid van het college voor wat betreft het stimuleren van biodiversiteit binnen woonwijken en in het centrum.

Alvast bedankt voor uw reactie en met vriendelijke groet,

Lilian van Grimbergen

Raadslid Weerter VVD