Algemene Beschouwing Begroting 2024

Weert staat er goed voor. Er is een ruim overschot op de begroting en de van plannen voor deze bestuursperiode liggen op koers. Als we kijken naar de begroting 2024, dan valt op dat nóg meer dan in vorige begrotingen veel extra personele capaciteit wordt gevraagd. Wij vragen ons daarbij steeds meer af of we met zo’n uitdijende organisatie vol strategen en coördinatoren echt de doelen bereiken. We hebben in Weert vooral behoefte aan échte doeners en niet aan dikke plannen schrijvers. Al die plannen: hebben we straks wel voldoende mensen om ze tot uitvoering te brengen? Al die coördinatoren: wat merkt de inwoner of ondernemer daarvan? Bovendien lijkt het erop dat overal wel een extra ambtenaar voor nodig is, zelfs voor kerntaken, of taken die onderdeel moeten zijn van het reguliere werk, zoals burgerparticipatie. Zijn extra ambtenaren, zeker in deze krappe arbeidsmarkt, altijd de oplossing? Of moeten we eens naar andere mogelijkheden kijken, zoals automatisering of vereenvoudiging van de processen? De Weerter VVD wil daarom graag de volgende accenten leggen deze begrotingsbehandeling.

Bouwen, bouwen, bouwen!

Het college blijft zich ook komend jaar inzetten om ervoor te zorgen dat de doelstelling wordt gerealiseerd om in 4 jaar 1.000 woningen te bouwen. Het bouwen van voldoende woningen blijft essentieel om het Weerter voorzieningenniveau op peil te kunnen houden en in te spelen op groei. Er liggen veel kansen voor Weert, mede vanwege de groei vanuit de Brainport regio Eindhoven. We lezen in de begroting dat Weert hierin verantwoordelijkheid moet nemen. Het college pakt de motie op van de Weerter VVD die in november 2022 is aangenomen. Wij vinden dat het college verder moet concretiseren en anticiperen op kansen die zich voordoen en de raad hierin mee moet nemen. Tijdens de behandeling van de Omgevingsvisie gaan wij graag met het college en de andere partijen in gesprek over de inrichting van onze omgeving met betrekking tot wonen en bedrijvigheid. De ruimte voor wonen en bedrijven is schaars dus we moeten keuzes maken. Om écht tempo te kunnen maken qua woningbouw is het goed te lezen dat het college inzet op een actief grondbeleid. Daarnaast zijn we als Weerter VVD heel benieuwd hoe het college nieuwe initiatieven voor flexwonen wil faciliteren in het op te stellen programma Volkshuisvesting. We hopen overigens dat onze collega raadsleden dan beter meewerken dan bij eerdere initiatieven, anders komt hier waarschijnlijk weinig van terecht.

Investeren in een fijne leefomgeving

De Weerter VVD vindt het belangrijk dat de gemeente écht aan de slag gaat om te investeren in een fijne leefomgeving. Al jaren ligt het onderhoud van de openbare ruimte er belabberd bij. Het wordt tijd dat de gemeente werk maakt van fatsoenlijk groenonderhoud en begaanbare trottoirs. Hierover dienen we twee amendementen in. Verder vraagt de Weerter VVD aandacht voor herinrichting van de Stationsstraat. De schop moet eindelijk eens in de grond. Het duurt de Weerter VVD allemaal erg lang. Hetzelfde geldt voor clustering van sportaccommodaties. Open Park Weert biedt een geweldige kans. Hierover dienen we eveneens een motie in. Tenslotte zijn we blij met het geplande onderzoek naar de verkeersdrukte op de Ringbaan-Noord en -West. De Weerter VVD blijft benadrukken dat de Westtangent een goede oplossing is voor het verlichten van verkeerdruk. We zijn benieuwd hoe het college hier tegenaan kijkt.

Realistische duurzaamheidsdoelstellingen

Op het gebied van klimaat en duurzaamheid ziet de Weerter VVD echter dat het college af en toe wel érg of zelfs te ambitieus is. Wij vragen ons af hoe realistisch de doelstellingen in de begroting zijn. Hoe wil het college bijvoorbeeld het aandeel mobiliteit in de energiebehoefte met 10% verminderen ten opzichte van dit jaar? En ook bij restafval staat een doelstelling om het aantal kilogram restafval te verminderen, zonder duidelijke maatregelen. De Weerter VVD wil vasthouden aan het huidige systeem voor inzameling van huishoudelijk afval. We nemen aan dat het college bij het standpunt blijft dat verandering de komende jaren niet aan de orde is. Ook zet de Weerter VVD vraagtekens bij uitbreiding van toezicht- en handhavingscapaciteit voor klimaatadaptatie en de energietransitie. Wij zijn altijd voorstander van stevige toezicht- en handhaving als het gaat om veiligheid, maar we hebben geen trek in een soort klimaatpolitie die woningen en bedrijven inspecteert op het helemaal correct afkoppelen van regenpijpen. We mogen ook vertrouwen hebben in onze inwoners en bedrijven.

Levendige binnenstad

De Weerter VVD is trots op de binnenstad. Het is goed dat hier inmiddels meer aandacht naar uitgaat. We hebben nu een binnenstadregisseur, evenementencoördinator, cultuurcoördinator en gelukkig heeft BIZ-ondernemers een doorstart gemaakt. En ondanks het debacle rond Weert Marketing, hebben wij er vertrouwen in dat komend jaar na een tweede poging een succesvolle marketingorganisatie wordt opgezet. Wat de Weerter VVD betreft wordt 2024 het jaar waarin we resultaten zien van alle investeringen waardoor de binnenstad een uithangbord wordt voor Weert. Hiervoor is samenwerking tussen alle schakels essentieel. Het oplossen van leegstand blijft een aandachtspunt. Het is jammer dat ons voorstel tijdens de begrotings-behandeling 2023 om maatregelen te nemen om de leegstand te bestrijden niet verder wordt opgepakt. Wel zien we dat het college een stimuleringsfonds voorstelt om verhuisbewegingen van ondernemers richting de binnenstad te stimuleren. Wij hebben onze twijfels of deze regeling van €150.000,- echt zoden aan de dijk zet. Hoe denkt het college hierover?

Evenementen die Weert op de kaart zetten

Weert is een levendige stad, met mooie goedbezochte evenementen die onze stad echt op de kaart zetten. Met het regionale evenementenbudget geven we deze bestuursperiode een extra impuls aan evenementen. We zien nu dat het college meer wil inzetten op het spreiden van evenementen over de gemeente. Wij vragen ons af welk probleem we hiermee oplossen. Wij horen juist dat organisatoren van evenementen vaak de melding krijgen dat een vergunning wordt geweigerd om veiligheidsredenen. Graag horen we hoe het college hier tegenaan kijkt. Verder lezen we in de begroting dat de gemeente voorbereidingen treft omdat Weert is verkozen tot Närrische Kulturstadt 2024-2025. De Weerter VVD vraagt zich ten zeerste af hoe groot dit evenement wordt en op welke manier de Weerter inwoners, verenigingen en bedrijven worden betrokken. Wat levert het op voor Weert? Hiervoor dienen we een amendement in.

Weert geeft terug aan Weert

Zoals gezegd staat de gemeente er financieel goed voor. Zo goed zelfs dat er ruim €2,8 miljoen overblijft op de begroting 2024 na de verwerking van de Septembercirculaire. Wat de Weerter VVD betreft is het onwenselijk dit geld zomaar in de gemeentelijke spaarpot te stoppen. Die spaarpot is ruim gevuld en vrijwel alle plannen zijn verwerkt in de meerjarenbegroting. Het wordt tijd geld terug te geven aan inwoners, bedrijven en organisaties. Zij kunnen veel beter dan de gemeente bepalen waar ze het geld aan willen uitgeven. Daarom dienen we een motie in om inwoners via de korting op de afvalstoffenheffing geld terug te geven, waarbij we een oproep doen dit geld in Weert te besteden. Op die manier geeft Weert écht terug aan Weert!

Tot slot

De Weerter VVD is tevreden over de begroting. Er is de komende jaren nog genoeg te doen in Weert. Wij gaan graag aan de slag om Weert klaar te stomen voor de toekomst. Daarvoor willen we keuzes maken om de juiste investeringen te doen in Weert en voor de Weertenaren.