Ambitie op wonen: gemiddeld circa 332 woningen per jaar tot 2040!

Bouwen, bouwen, bouwen! Bovenop de prognose die is gebaseerd op de behoefte van onze huidige inwoners. Weert groeit! En daarom kunnen we die stad zijn en blijven die we willen zijn.

© Fractie Weerter VVVD

In de structuurvisie spraken we nog van 225 woningen per jaar; in het coalitieprogramma werd de ambitie van 250 woningen uitgesproken maar inmiddels zitten we op 332 woningen per jaar tot 2040.

Door het bod “grootschalige woningbouwlocaties rondom de 6 Limburgse steden met IC station” en “straatje erbij” gaan gemeenten, provincie en rijk concrete invulling geven aan de extra ambitie van 20.000 woningen Limburg breed uit de Woondeal. Voor Weert betekent dit dat bruto 4.652 woningen moeten worden gerealiseerd tot 2040, gemiddeld 332 woningen per jaar. Om deze aantallen daadwerkelijk te realiseren, wordt uitgegaan van 30% extra plancapaciteit, dus 130%. Dit is nodig om vertragingen en stagnaties op te vangen. Dit komt neer op 6.045 woningen tot 2040.