Woningbouwversnelling

Een meerderheid van de raad was op 13 juni jl. voor het voorstel van wethouder Thomas van Gemert om de komende 3 jaar in te zetten op een woningbouwversnelling.

© Fractie Weerter VVD

Tijdens de raadsvergadering van 13 juni jl. stemde een meerderheid van de gemeenteraad in met het voorstel van wethouder Thomas van Gemert om de komende 3 jaar in te zetten op een  woningbouwversnelling.

De gemeenteraad nam in november 2023, bij de behandeling van de Begroting 2024, het amendement ‘Versnelling nieuwbouw’ aan waarmee in de begroting 2024 € 1.500.000, - beschikbaar werd gesteld voor plannen om de bouw van woningen te versnellen. De raad droeg het college op een uitwerking van de besteding van de middelen voor te leggen aan de gemeenteraad. Dit voorstel lag 13 juni jl. voor.

De wethouder gaf aan hoe de versnelling wordt  aangepakt. Hiervoor moet wel het budget worden verdubbeld en opgehoogd tot € 3.000.000, - voor de komende drie jaar. Het voorstel, inclusief de budgetverdubbeling, is bij meerderheid aangenomen.

Met het voorstel tot versnelling op woningbouw worden twee doelen bereikt:

·       Bouwen van woningen bovenop de prognose, voor de eigen inwoners, de omliggende kernen en voor de bovenregionale instroom.

·       Krapte op de woningmarkt verminderen.