De gemeenteraad van Weert heeft bij de behandeling van het
raadsvoorstel Samenwerking Weert met Metropoolregio Eindhoven (MRE), unaniem
ingestemd met de zienswijze op de Samenwerkingsagenda met de MRE. De zienswijze
is op initiatief van de Weerter VVD opgesteld en mede ingediend door Weert
Lokaal, D66, DUS Weert en PvdA .
In de zienswijze benadrukken wij dat de verbreding van de A2
Weert–Eindhoven een onmisbare randvoorwaarde is om onze groeiambities waar te
maken. Met de bouw van duizenden woningen in Maarheeze, de groei van Weert naar
60.000 inwoners, de mogelijke uitbreiding van Defensie en de economische groei
van de Brainportregio, zal de verkeersdruk de komende jaren fors toenemen.
Zonder verbreding dreigt Weert straks het enige knelpunt te blijven op de route tot
Amsterdam.
Niet iedereen was vooraf overtuigd van het nut van deze
oproep – sommige partijen twijfelen of de verbreding ooit daadwerkelijk
gerealiseerd gaat worden. Maar uiteindelijk is de zienswijze tóch unaniem
aanvaard. En terecht: niet geschoten is altijd mis. Met de
ontwikkelingen in deze regio en de kracht van samenwerking met de MRE komen er
wellicht nieuwe openingen om dit punt wél op de nationale agenda te krijgen.
De Weerter VVD is verder zeer positief over de
Samenwerkingsagenda met de MRE. Op initiatief van de Weerter VVD werd hiertoe
met een motie al opgeroepen in november 2022. De onderwerpen economie en
talent, wonen, mobiliteit en voorzieningen zijn logische thema’s om gezamenlijk
op te pakken. Weert is al onderdeel van het Daily Urban System van Brainport:
onze inwoners werken, studeren, ondernemen en recreëren dagelijks in die regio.
Samenwerking is daarom niet alleen logisch, maar noodzakelijk.
Met deze samenwerking versterken we onze positie, houden we
voorzieningen op peil en zorgen we voor nieuwe kansen voor onze inwoners en
ondernemers.
Lilian van Grimbergen, fractievoorzitter Weerter VVD:
“Het is heel positief dat de hele raad zich achter onze
zienswijze schaart. Dit geeft een krachtig signaal richting MRE en Den Haag.
Weert groeit, en dat kunnen we alleen duurzaam en bereikbaar doen als de A2
wordt verbreed. De aanhouder wint – en wij zullen dit punt blijven agenderen
tot het gerealiseerd is.”