Aangepaste parkeerkaders goed richtinggevend, maar teleurstelling over afwijzen slim parkeersysteem blijft

De Weerter VVD heeft woensdagavond ingestemd met de aangepaste Nota Parkeerkaders en Nota Parkeernormen. Een belangrijk besluit, omdat het oorspronkelijke voorstel in april door de raad is teruggestuurd met de duidelijke opdracht om de kaders realistischer, concreter en beter passend bij de Weerter situatie te maken.


Die opdracht kwam voort uit een amendement van de Weerter VVD die mede werd ingediend door de PvdA. Het amendement kreeg brede steun in de raad maar kon niet in stemming worden gebracht omdat het voorstel door het college werd teruggenomen. De wethouder deed daarbij wél een duidelijke toezegging: de inhoudelijke uitgangspunten uit dat amendement zouden worden verwerkt in de nieuwe versie.

En dat is gebeurd.

De aangepaste nota erkent nu onder andere dat:

·       parkeren een randvoorwaarde is voor een bereikbare stad,

·       ondergronds parkeren waar mogelijk de voorkeur heeft,

·       sanering van parkeerplaatsen alleen kan met compensatie elders,

·       parkeercapaciteit moet meegroeien met de groei van Weert,

·       de auto niet ondergeschikt wordt gemaakt aan andere modaliteiten,

·       deelmobiliteit realistisch moet worden benaderd en alleen beperkt kan meetellen.

De VVD is tevreden dat deze uitgangspunten nu daadwerkelijk terug te vinden zijn in de kaders, zoals toegezegd door het college.

Gemiste kans: afwijzen amendement slim parkeersysteem (PRIS)

Toch is er ook teleurstelling.

Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de Weerter VVD samen met D66 een amendement ingediend om de vervallen prioriteit voor slimme parkeersystemen (PRIS) alsnog te herstellen.

Het college ontraadde dit amendement en partijen volgden dat advies. Het gevolg: de unaniem aangenomen raadswens uit april om werk te maken van slimme parkeersystemen wordt opnieuw vooruitgeschoven.

En dat terwijl juist de nieuwe parkeerkaders laten zien hóe noodzakelijk zo’n systeem is. In de stukken wordt namelijk erkend dat er nog steeds sprake is van:

·       zoekverkeer,

·       piekdruk in de binnenstad,

·       ongelijk gebruik van parkeergarages,

·       structureel onderbenutte capaciteit zoals bij Poort van Limburg,

·       en dat vindbaarheid en digitale informatie cruciaal zijn voor een logische spreiding.

Dat zijn precies de problemen die een slim parkeersysteem oplost.

Fractievoorzitter Lilian van Grimbergen reageert: “Het is jammer dat ons amendement bij de Begrotingsbehandeling geen steun kreeg. Een slimme parkeerroutesysteem is géén luxe, maar een praktische oplossing die meteen effect heeft: minder zoekverkeer, minder overlast en een betere benutting van garages. De kaders zelf erkennen deze problemen – en juist daarom blijft dit een gemiste kans.”

VVD blijft inzetten op bereikbaarheid en realisme

De Weerter VVD blijft zich inzetten voor een bereikbaar Weert, een gastvrije binnenstad en parkeerbeleid dat uitgaat van realistisch gedrag van inwoners en bezoekers.