Een blik op het centrum

De vraag waar we mee moeten beginnen is: hoe kunnen we de binnenstad van Weert weer levendig, welvarend en aantrekkelijk maken? Dit is een vraagstuk dat al enkele jaren speelt en tevens niet op een half A4 volledig te beantwoorden is. Van essentieel belang is in ieder geval de samenwerking tussen onder andere ondernemers, pandeigenaren, bewoners en gemeente. Het Pact van de Binnenstad is hier een uitstekend voorbeeld van. Als VVD juichen we dit soort initiatieven toe!

Als we kijken naar de opzet van het centrum kunnen we concluderen dat deze in orde is, compacter zou overigens wel gewenst zijn. Er zijn allerlei winkels in veelal historische panden, hiervan is de uitstraling ontzettend belangrijk. Het aantal zelfstandige ondernemers zorgt voor variatie in het winkelaanbod en dat trekt mensen aan. Waarom brengen we een bezoek aan Maastricht of ’s-Hertogenbosch? Omdat het sfeer en gezelligheid uitstraalt! Weert heeft deze potentie ook. Het gaat tegenwoordig ten slotte allemaal om beleving, we zullen de consument anno 2015 moeten triggeren.

Ik zou graag namens de VVD in willen zetten op groen, creativiteit en regelgeving. Gevelbeplanting neemt weinig ruimte in beslag en laat een winkelstraat er al compleet anders uitzien. De creativiteit kan terugkomen in bijvoorbeeld Street-Art zoals in de parkeergarage onder C’wartier. Een stad zonder creativiteit is een dode stad, dat wil niemand. Ik zou bijvoorbeeld graag van de ondernemers in Perron C willen horen hoe zij aankijken tegen de binnenstad en waar zij de creatieve kansen zien. Geef hen de ruimte!Alle budgetten voor de binnenstad moeten eens kritisch onder de loep worden genomen en wellicht eens herschikt worden om efficiënter en effectiever te werk te gaan.

Als laatste de regelgeving; regels zijn er om te handhaven en daar is dan wel capaciteit voor nodig. De bewoners en bezoekers moeten zo min mogelijk overlast ondervinden van de activiteiten in het centrum, hierbij wel in het achterhoofd houdend dat wonen in het centrum niet altijd in alle rust kan. De levendigheid is de aorta voor de stad. De regels mogen er ook niet zijn om ondernemers te pesten. Ondernemers moeten kunnen doen waar zij goed in zijn en dat is ondernemen. Niet continu met bureaucratie bezig zijn. Hier ligt nog een uitdaging voor de gemeente waar de VVD zich voor in blijft zetten.